Közösségi
szinten irányított városi helyi fejlesztések megvalósítására irányuló helyi
akciócsoportok megalakítása és azok regisztrációja
Próbálom a lényeget leírni:
Közösségi szinten irányított városi helyi fejlesztések megvalósítása érdekében helyi akciócsoportok megalakítására van lehetőség.
Nagyon fontos, hogy a helyi szereplők együttműködésén alapul ez a tevékenység és egyik fontos célja a helyi társadalom megújítása.
Elsősorban a kultúra és a közösségépítés terén tervezhetnek fejlesztéseket az így létrejövő közösségek.
Salgótarján esetében a közösen kialakított stratégia megvalósítására 800 millió forint forrás állhat a rendelkezésre.
Olyan együttműködést szükséges létrehozni, amely keretében biztosítható, hogy a helyi társadalmi-gazdasági érdekek, valamint a köz- és magánszféra képviselőinek egyike sem éri el döntéshozatali szinten a szavazati jogok 49%-ot meghaladó arányát.
A stratégiában figyelembe kell venni két EU-s alapot:
Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA)Európai Szociális Alap (ESZA)A jogosult városokban a helyi lakosság, a civil szervezetek, a vállalkozások és az önkormányzatok együttműködésével, illetve kezdeményezésére integrált, közösségfejlesztést és helyi identitástudatot elősegítő, elsődlegesen kulturális és közösségi tartalmú, a helyi gazdaságfejlesztést támogató stratégiák készüljenek, amelyek alapján olyan helyi fejlesztési programok valósulnak meg, amelyek egyszerre és összehangoltan képesek a TOP ERFA és ESZA forrásait használni.
A fentieknek megfelelően az alábbiakban gondolkodhatunk:
ERFA - kulturális és közösségi terek infrastrukturális fejlesztése
ESZA – helyi közösségszervezés, helyi identitást erősítő tevékenységek, kulturális közösségi programok, közösségi alapú gazdaságfejlesztési megoldások népszerűsítése stb.
Bővebben a pályázati kiírásban:
https://www.palyazat.gov.hu/top-clld-regisztrcis-felhvs-1
Már itt is nagyszerű irányvonalakat olvashattok, érdemes tanulmányozni!
Az első lépés, hogy létre kell hozni egy Helyi Akciócsoportot (HACS) és azt regisztrálni kell az irányító hatóságnál.
A továbbiakban a helyi akciócsoport megadott módszertan szerint elkészíti a helyi fejlesztési stratégiát.
A benyújtott stratégiák szakmai értékelése alapján kerülnek kiválasztásra a megvalósulásra kerülő stratégiák.2016. május 31-ig kell jelezni a szerveződési szándékot.
A regisztráció érdekében:
- szükséges meghatározni azt az összefüggő városi területet, amelynek lakónépessége legalább 10 000, de legfeljebb 150 000 fő (a lakónépesség figyelembe vétele ebben az esetben is a KSH 2014-ben kiadott helységnévtára alapján történik);
- a
regisztrációs felhívás mellékleteként megjelent nyomtatványok szerint szükséges
megalapítani a 1303/2013/EU rendelet 34. cikkében foglalt előírásoknak
megfelelő helyi közösséget, amely a stratégiát elkészíti, valamint a
regisztrációhoz a nyomtatványokat kitöltve benyújtani. A szervezeti
együttműködés történhet konzorciumi, vagy egyesületi formában;
- meg
kell határozni a konzorciumon, illetve az egyesületen belül azt a szervezetet
(konzorcium esetében konzorciumvezetőt) valamint a kapcsolattartó személyét,
amely szervezet a helyi közösség által a sikeres pályázás esetén felhasználható
forrás felhasználását adminisztratív módon felügyeli (menedzsment feladatok,
előkészítés, animáció). Csak olyan szervezet jelölhető ki a feladatra, amely
székhellyel rendelkezik az érintett településen.
A
véleményem:
Kiváló lehetőség, hogy végre összefogjanak a civilek, döntéshozók, helyi vállalkozók.
Arra használjuk a programot, amire való, tehát ne térkövezzünk, hanem legyen benne innováció, ötlet.
Érvényesüljön ténylegesen a társadalom szándéka és akarata.
Valóban közösségi tervezés legyen, ne az, hogy Gipsz Jakab majd megoldja.
A mutyizásra nincs lehetőség, alkudozásra sem, ne szabjon feltételeket senki senkinek – ez egy közösségi tervezés.
Fantasztikusan jó anyagot kell készíteni, nem szabad összecsapni.
Ne egy-két ember elszigetelt ötlete legyen, kapjon nyilvánosságot a tervezés folyamata is, szondázzák folyamatosan a helyi közvéleményt.
Ne akarjunk fából vaskarikát, arra pályázzunk, amire a kiírás van – de arra nagyon jól –és ne próbáljunk ügyeskedni, hogy majd ezt is mag azt is megoldjuk belőle.
Az önkormányzatnak teljes mellszélességgel a program mellé kell állnia.
Amennyiben nem sikerül a pályázat, akkor is fontos, hogy a helyi szereplők megtalálják egymást, közösen gondolkodjanak, mert a tervezés folytatható más irányban, új területeken is, hiszen lesznek és vannak más források is.
A helyi akciócsoportok alakításának feltételeit a 1303/2013/EU Rendelet 34. cikke (továbbiakban: EU Rendelet) szabályozza.
Ha valakit érdekel, íme:
Helyi akciócsoportok
(1) Helyi akciócsoportok dolgozzák ki és hajtják végre a közösségvezérelt helyi fejlesztési stratégiákat.A tagállamok határozzák meg a helyi akciócsoportok szerepét és a vonatkozó programok végrehajtásáért felelős hatóságokat a közösségvezérelt helyi fejlesztési stratégiát érintő valamennyi végrehajtási feladatot illetően.
(2) A felelős irányító hatóság vagy hatóságok biztosítják, hogy a helyi akciócsoportok vagy kiválasztanak a csoporton belül egy partnert, aki az igazgatási és pénzügyi kérdésekben a vezető partner lesz, vagy pedig egy közös jogi szervezetet létrehozva összeállnak.(3) A helyi akciócsoportok feladatai a következőket tartalmazzák:
(4) A (3) bekezdés b) pontjának sérelme nélkül a helyi akciócsoport lehet kedvezményezett, és a közösségvezérelt helyi fejlesztési stratégiával összhangban műveleteket hajthat végre.(5) A helyi akciócsoportoknak a 35. cikk (1) bekezdésének c) pontjában említett együttműködési tevékenységei esetében az e cikk (3) bekezdésének f) pontjában megállapított feladatokat a felelős irányító hatóság végezheti.
Próbálom a lényeget leírni:
Közösségi szinten irányított városi helyi fejlesztések megvalósítása érdekében helyi akciócsoportok megalakítására van lehetőség.
Nagyon fontos, hogy a helyi szereplők együttműködésén alapul ez a tevékenység és egyik fontos célja a helyi társadalom megújítása.
Elsősorban a kultúra és a közösségépítés terén tervezhetnek fejlesztéseket az így létrejövő közösségek.
Salgótarján esetében a közösen kialakított stratégia megvalósítására 800 millió forint forrás állhat a rendelkezésre.
Olyan együttműködést szükséges létrehozni, amely keretében biztosítható, hogy a helyi társadalmi-gazdasági érdekek, valamint a köz- és magánszféra képviselőinek egyike sem éri el döntéshozatali szinten a szavazati jogok 49%-ot meghaladó arányát.
A stratégiában figyelembe kell venni két EU-s alapot:
Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA)Európai Szociális Alap (ESZA)A jogosult városokban a helyi lakosság, a civil szervezetek, a vállalkozások és az önkormányzatok együttműködésével, illetve kezdeményezésére integrált, közösségfejlesztést és helyi identitástudatot elősegítő, elsődlegesen kulturális és közösségi tartalmú, a helyi gazdaságfejlesztést támogató stratégiák készüljenek, amelyek alapján olyan helyi fejlesztési programok valósulnak meg, amelyek egyszerre és összehangoltan képesek a TOP ERFA és ESZA forrásait használni.
A fentieknek megfelelően az alábbiakban gondolkodhatunk:
ERFA - kulturális és közösségi terek infrastrukturális fejlesztése
ESZA – helyi közösségszervezés, helyi identitást erősítő tevékenységek, kulturális közösségi programok, közösségi alapú gazdaságfejlesztési megoldások népszerűsítése stb.
Bővebben a pályázati kiírásban:
https://www.palyazat.gov.hu/top-clld-regisztrcis-felhvs-1
Már itt is nagyszerű irányvonalakat olvashattok, érdemes tanulmányozni!
Az első lépés, hogy létre kell hozni egy Helyi Akciócsoportot (HACS) és azt regisztrálni kell az irányító hatóságnál.
A továbbiakban a helyi akciócsoport megadott módszertan szerint elkészíti a helyi fejlesztési stratégiát.
A benyújtott stratégiák szakmai értékelése alapján kerülnek kiválasztásra a megvalósulásra kerülő stratégiák.2016. május 31-ig kell jelezni a szerveződési szándékot.
A regisztráció érdekében:
- szükséges meghatározni azt az összefüggő városi területet, amelynek lakónépessége legalább 10 000, de legfeljebb 150 000 fő (a lakónépesség figyelembe vétele ebben az esetben is a KSH 2014-ben kiadott helységnévtára alapján történik);
Kiváló lehetőség, hogy végre összefogjanak a civilek, döntéshozók, helyi vállalkozók.
Arra használjuk a programot, amire való, tehát ne térkövezzünk, hanem legyen benne innováció, ötlet.
Érvényesüljön ténylegesen a társadalom szándéka és akarata.
Valóban közösségi tervezés legyen, ne az, hogy Gipsz Jakab majd megoldja.
A mutyizásra nincs lehetőség, alkudozásra sem, ne szabjon feltételeket senki senkinek – ez egy közösségi tervezés.
Fantasztikusan jó anyagot kell készíteni, nem szabad összecsapni.
Ne egy-két ember elszigetelt ötlete legyen, kapjon nyilvánosságot a tervezés folyamata is, szondázzák folyamatosan a helyi közvéleményt.
Ne akarjunk fából vaskarikát, arra pályázzunk, amire a kiírás van – de arra nagyon jól –és ne próbáljunk ügyeskedni, hogy majd ezt is mag azt is megoldjuk belőle.
Az önkormányzatnak teljes mellszélességgel a program mellé kell állnia.
Amennyiben nem sikerül a pályázat, akkor is fontos, hogy a helyi szereplők megtalálják egymást, közösen gondolkodjanak, mert a tervezés folytatható más irányban, új területeken is, hiszen lesznek és vannak más források is.
A helyi akciócsoportok alakításának feltételeit a 1303/2013/EU Rendelet 34. cikke (továbbiakban: EU Rendelet) szabályozza.
Ha valakit érdekel, íme:
Helyi akciócsoportok
(1) Helyi akciócsoportok dolgozzák ki és hajtják végre a közösségvezérelt helyi fejlesztési stratégiákat.A tagállamok határozzák meg a helyi akciócsoportok szerepét és a vonatkozó programok végrehajtásáért felelős hatóságokat a közösségvezérelt helyi fejlesztési stratégiát érintő valamennyi végrehajtási feladatot illetően.
(2) A felelős irányító hatóság vagy hatóságok biztosítják, hogy a helyi akciócsoportok vagy kiválasztanak a csoporton belül egy partnert, aki az igazgatási és pénzügyi kérdésekben a vezető partner lesz, vagy pedig egy közös jogi szervezetet létrehozva összeállnak.(3) A helyi akciócsoportok feladatai a következőket tartalmazzák:
a)
|
a helyi szereplők fejlesztési és
végrehajtási kapacitásainak kiépítése, beleértve projektirányítási
képességeik fejlesztését is;
|
b)
|
hátrányos megkülönböztetéstől mentes
és átlátható kiválasztási eljárás és objektív kritériumok kidolgozása a
műveletek kiválasztásához, amelyek elkerülik az összeférhetetlenséget,
biztosítják, hogy a kiválasztási döntések során a szavazatok legalább 50 %-át
állami hatóságnak nem minősülő partnerek adják, és engedélyezik az írásos
kiválasztási eljárás alkalmazását;
|
c)
|
a műveletek kiválasztása során
összhang biztosítása a közösségvezérelt helyi fejlesztési stratégiával, e
műveleteknek az adott stratégiai célkitűzések és célértékek eléréséhez való
hozzájárulásuk szerinti rangsorolása révén;
|
d)
|
pályázati felhívások vagy folyamatban
lévő projektbenyújtási eljárás előkészítése és közzététele, beleértve a
kiválasztási kritériumok meghatározását;
|
e)
|
támogatási kérelmek befogadása és
értékelése;
|
f)
|
műveletek kiválasztása és a támogatás
összegének rögzítése, továbbá – adott esetben – a jóváhagyás előtt a
javaslatok benyújtása a felelős hatósághoz a támogathatóság végső ellenőrzése
céljából;
|
g)
|
a közösségvezérelt helyi fejlesztési
stratégia és a támogatott műveletek végrehajtásának monitoringja, és az adott
stratégiához kapcsolódó egyedi értékelési tevékenységek végrehajtása.
|
(4) A (3) bekezdés b) pontjának sérelme nélkül a helyi akciócsoport lehet kedvezményezett, és a közösségvezérelt helyi fejlesztési stratégiával összhangban műveleteket hajthat végre.(5) A helyi akciócsoportoknak a 35. cikk (1) bekezdésének c) pontjában említett együttműködési tevékenységei esetében az e cikk (3) bekezdésének f) pontjában megállapított feladatokat a felelős irányító hatóság végezheti.
Annyit ért a nagy közösségi tervezés, mint halottnak a csók. Ez is csak egy nagy lózung volt. Írtam a megadott email címre, javaslatokat, kérdéseket, 2 hónap alatt válaszra sem méltattak.
VálaszTörlésEttől a lehetőség még adott volt.
Törlés