Készüljünk az invázióra?

Posted By: Drexler Szilárd - kedd, november 09, 2010


Az október végi, november eleji szép, napsütéses időben Salgóbánya környékén (meglehet, más medvesi településeken is) tömegesen bukkant fel egy eddig itt még soha nem látott rovarfaj.
Nyitott ablaknál dolgoztam ezekben a napokban, azt vettem észre, hogy az ablakpárkányon, ablakon rovarok mászkálnak. Azt egyből lehetett látni, hogy valamilyen poloska fajról van szó, azonban nem tudtam beazonosítani a rovarhatározók segítségével.
Azóta már többen jelezték, hogy a rovarok húzódnak be a lakásokba, és másoknak is feltűnt, hogy ez egy új faj a környékünkön.

Nos, nem csupán a környékünkön, de hazánkban, Európában is új fajról van szó.
Ez pedig a nyugati levéllábú poloska, Magyarországon először Keszthelyen, 2004. október 17-én került elő. Azóta már észlelték az Északi-Középhegység területén is, sőt, Lantos István, a Bükki Nemzeti Park munkatársa már néhány éve Salgó környékén is látta. Tőle tudom azt is, hogy Észak-Amerikából származik, továbbá, hogy a fenyőfélék kártevőjének számít. Salgó környékén pedig van bőven fenyő.

Tömeges felbukkanásukra eddig itt nem volt példa.

Idézet egy tanulmányból:
"Késő ősszel (október–november) keresnek telelőhelyet különböző védett helyeken, ekkor előszeretettel húzódnak be lakott területekre, épületek repedéseibe, ablak- és ajtórésekbe, sőt gyakran a helyiségekben is megjelennek (a Magyarországról eddig előkerült példányok is ilyenek).
Egy-egy alkalmas telelőhelyre gyakran tömegesen húzódnak be az állatok, s ilyenkor nem ritkák a több száz egyedet számláló, sőt olykor néhány ezres csoportok sem (Blatt 1994); Észak-Amerikában, ahol gyakori a faj, a lakosság körében ez természetesen sokszor ijedelmet és problémát okoz."

Harmat Beáta, Kondorosy Elôd és Rédei Dávid:
A NYUGATI LEVÉLLÁBÚ POLOSKA (LEPTOGLOSSUS OCCIDENTALIS HEIDEMANN) ELSÔ MAGYARORSZÁGI
MEGJELENÉSE (HETEROPTERA: COREIDAE)


Ehhez képest nálunk még csak néhány példányról van szó. Vajon kell-e majd nekünk is seprűznünk a poloskákat a házainkból a következő években?

17 megjegyzés:

  1. Köszönöm, hogy meghatározta ezt a poloskát.
    Én is most próbálkoztam vele a neten, kevés sikerrel.
    Paks mellett a fenyves szélén táboroztunk, elég gyakran találkoztunk vele, jól sikerült fotók is készültek róla :) Szívesen elküldök párat.
    Köszönettel:
    Sáfrány Szilvia

    VálaszTörlés
  2. Kedves Szilvia!
    Örömmel fogadom a fotókat, bár remélem, hogy ebben az évben - ha megjelennek ősszel - nekem is sikerül elfogadható képeket készítenem majd.
    dsz@starjan.hu

    Üdvözlettel,
    D. Szilárd

    VálaszTörlés
  3. Budapest, ELTE, Lágymányosi Campus: Tegnap behúzódott egy levéllábú az irodámba.
    A lakásomba (Budapest, Vérmező) a szokásos őszi rohammal még csak az őshonos fajok jöttek (eddig).

    tegetthoff

    VálaszTörlés
  4. Veszprém, Jeruzsálem-hegy. Tavaly ősszel sem volt kevés és az idén is megjelentek.:)

    Üdv., Móni.

    VálaszTörlés
  5. Salgóbányán még egy darabot sem láttam az idén ősszel. Tavaly is inkább október végén jelentek meg.

    VálaszTörlés
  6. Hogy én mennyire gyűlölöm ezeket a kis dögöket! Nagy köszönet, hogy végre megtudtam, hogy mi is ennek a bogárnak a neve! Nálunk 2006 vagy 2007-ben jelent meg először, de akkor tömegesen, mindig volt benn 1-2 a házban, nagyon büdös és utálatos, az akkoriban használt rovarirtóm nem is ölte meg, sokkal ellenállóbb ilyen téren, mint bármi amit láttam. Ennek ellenére nagyon profi lettem az irtásukban 150-200 darabot biztos kinyírtam itt-ott.
    Aztán pár évig szerencsére szinte teljesen eltűntek, de most megint itt vannak! És ahogy látom az egész országban már elterjedtek, ez kicsit aggasztó!

    Tomi, Komárom-Esztergom megye

    VálaszTörlés
  7. Sziasztok! engem az érdekelne,hogy csipnek e.ugyanis az én picike fiam nagyon allergiás mindenre,és pár napja elboritanak minket ezek a bogarak :S Beköltöztek a lakásba(Veszprém)és egyrészt büdösek,másrészt nagyon hangosak. A piros chemotoxxal estem nekik,ami hangyára és csótányra van specializálódva,de ezekre is elég jó...
    Mindenhol ott vannak,az összes tiszta gyerekruhán,tiszta ciki volt ma bölsiben öltöztettem a gyereket,és amit vittem neki ruha,abban kettő is volt,még jó,hogy észrevettem...

    VálaszTörlés
  8. Szia!
    Engem és a környezetemben még nem csíptek meg senkit. Ez a rovar nem az ember élősködője, növényekkel, fenyőfélékkel táplálkozik. Ilyenkor csupán védett helyet keresnek, behúzódnak a tél elől, mint ahogy pl. a katicák is.

    VálaszTörlés
  9. Üdv!

    Már Sopronban is van belőle, ma reggel röppent be az ablakon. El is tettem rovargyűjteménybe... :)

    VálaszTörlés
  10. Bp. VIII., Diószeghy utca. Itt is megjelentek. 1 hónapja pedig az innen 100 m-re lévő lakásom bejáratánál szintén volt egy. Remélem nem találkozom többel, nagyon csúnyák. :)

    VálaszTörlés
  11. Debrecen:engem két napja csípked valami(kb 20 csípés van a derekamon)erre 10 perccel ezelőtt kaptam el egyet a szobám közepén. Véletlen egybe esés vagy tényleg csípni is tudnak?

    VálaszTörlés
  12. Jánoshalmán is megjelent.

    VálaszTörlés
  13. Szentendrén november 21-én mászott be egy a fürdőszobánk ablakán keresztül. Az ablak előtt egy fenyő áll.
    Én is köszönöm a meghatározást.
    Ez az egyed sérült volt, így a rovargyűjteményben végezte nálunk is.
    Nem az a baj, hogy bemásznak a lakásba, hanem hogy nem őshonos Magyarországon és veszélyezteti a hazai fajok fennmaradását, belenyúl a biológiai egyensúlyba.

    VálaszTörlés
  14. 2011-ben csupán egy elpusztult példányt találtam az ablakban.

    VálaszTörlés
  15. Tegnap este kaptam el egyet a szobámban. Megy a többi közé :)

    Bács-Kiskun megye, Tiszaalpár

    VálaszTörlés
  16. Két éve dolgozom Környén egy fenyves szomszédságában. Ez a 3. ősz, hogy özönlenek be ezek a bogarak, állítólag már akkor megjelentek mielőtt elkezdtem ott dolgozni. Évről évre egyre többen vannak... kolléganőre véletlenül ráesett egy, ő reflexől lesörpörte, a bogár közben "lespriccelte". Elmondása szerint, olyan érzés volt, mintha erős sav csöppent volna a kezére, vörös is volt a helye egy ideig. Idén helyiségenként,naponta kb 50 darabot kapok el...

    Komárom-Esztergom megye, Környe

    VálaszTörlés
  17. Jó tudni hogy milyen bogarak. Kb. másfél hónapja fedeztem fel őket. Tavaly még nem voltak. Kiskőrös,panel lakás.

    VálaszTörlés

Copyright © A mi vidékünk

Designed by Templatezy