tag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post6597457145054205460..comments2023-12-15T19:45:30.964+01:00Comments on A mi vidékünk: A beszakadt hídUnknownnoreply@blogger.comBlogger21125tag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-15179359220312532542014-05-23T15:30:24.297+02:002014-05-23T15:30:24.297+02:00Fóti Andor Kelepcében az alvilág című regényében...Fóti Andor Kelepcében az alvilág című regényében a történet meg is van örökítve.<br />A fejezet címe: Az álarcosok bandája<br /><br />A karancs völgyében egy pici faluban lakott a bandavezér akit majd halálra is ítéltek (egy szlovák rendőr) sok bűncselekményért és gyilkosságért <br /><br />A regényben csak fiktív nevek vannak ám a volt lakhelyén a faluban mindenki tudja ki is volt az "utolsó magyar betyár"...<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-70925268088633648192014-05-23T15:18:35.179+02:002014-05-23T15:18:35.179+02:00A medvesi kisvasút
Kapcsolódik egy „vadnyugati” k...A medvesi kisvasút<br /><br />Kapcsolódik egy „vadnyugati” kaland is a kőszállító vasúthoz. A hírhedt vonatrablás 1948 nyarán egy <br /><br />szombati napon történt. Délután körülbelül három órakor elindult egy „pénzszállító” szerelvény <br /><br />Somoskőújfaluból a bányákba, hogy a négyszáz dolgozó felvegye kétheti fizetését. A százezer forint <br /><br />körüli összeget három aktatáskába tették, melyeket a vonat végéhez kapcsolt kocsiban tisztviselők <br /><br />őriztek. Amint a szerelvény kiért a településhez közeli alagútból, a vágányon egy kidöntött fát <br /><br />pillantott meg a mozdonyvezető. A vonat megállt, s a lesben álló, géppisztolylyal felszerelt, álarcos <br /><br />banditák megtámadták a mozdonytól körülbelül ötven méterre lévő, pénzt szállító vagont. A támadók a <br /><br />zsákmány megszerzése után a bozótosba vetve magukat elmenekültek. Az Iparügyi Minisztérium ötezer <br /><br />forintot ajánlott fel a nyomravezetőnek. A tettesek kilétére csak évekkel később derült fény.<br /><br />Az 1950-es években öt gőzmozdony teljesített szolgálatot a vonalakon, melyek Borcsa, Marcsa, Kati, <br /><br />Piri és Zsuzsa névre hallgattak. A gőzösök a somoskőújfalui mozdonyszínben voltak „elszállásolva”, <br /><br />1960 körül már megjelentek a dízelmozdonyok is a síneken.<br /><br />A kőszállító vasút fenntartása a termelést jelentősen megdrágította, mert nagyszámú munkás állandó <br /><br />alkalmazását tette szükségessé. Ezért rövid távon a kisvasút vonalának lerövidítését, hosszú távon a <br /><br />drótkötélpályán történő szállítást tartották a helyzet megoldásának. Végül a Medvesen 1962-ben <br /><br />befejeződött az országos jelentőségű bazaltbányászat, s 1963. január 1-jén az iparvasút forgalmát is <br /><br />megszüntették.<br /><br /><br /><br />--------------------<br /><br />A Karancs-medvesi füzetből való hiteles leírás Frics Gyuszi Bácsi gondos gyűjtőmunkája alapján:<br /><br /> Pénzrablás az alagútnál<br /><br /> Az eresztvényi kőbányáktól keskenynyomtávú kisvasút vezetett le Somoskőújfaluba, ahol kőzúzó és <br /><br />rakodó működött. A síneket a 60-as években felszedték, ma már csak a földtöltések és 150 méter hosszú <br /><br />alagút (a helybeliek "dunel"-nak nevezik) mutatja az egykori vasút helyét.<br /> Ennél az alagútnál történt a pénzrablás 1947 táján. A kőbányászok fizetését vasúti szerelvénnyel <br /><br />vitték fel a bányákhoz. Azaz csak vitték volna... A vonat indulását a somoskőújfalui rakodóról egy <br /><br />ember jelezte. Úgy csinált, mintha a nagykabátját rázná ki a portól. Egy másik ember a dunel feletti <br /><br />dombról figyelt, vállára vette kaszáját és elindult Salgó felé kaszálni. Ezt a mozdulatot a dunel <br /><br />túlsó oldalán lévő rablók jól látták és rádöntöttek a sínre egy, már előre befűrészelt nagy nyírfát. <br /><br />A pénz az utolsó kocsiban, egy személyszállítóban volt. A vonat az alagút utáni bevágásban még el sem <br /><br />érte a kitérő váltóját, amikor a mozdonyvezető észrevette a síneken keresztbe döntött nagy fát. Meg <br /><br />kellett állni, két géppisztolyos rabló pedig a domboldalon leszaladva kivette a személykocsiból a <br /><br />pénzt és eltűnt. A teljes összeg 105.000.- Ft volt, ami akkor nagy értéket jelentett. A rablók <br /><br />távozása után a személyzet lekapcsolta az utolsó kocsit és a lejtős pályán, kézi fékkel szabályozva <br /><br />leereszkedtek a kőzúzóhoz. Onnan azonnal megtelefonálták a kőbányákba a történteket és kérték a <br /><br />munkásokat, hogy vonuljanak fel a csehszlovák határhoz, hátha arra felé akarnak a rablók megszökni. <br /><br />Ezek azonban Salgótarján felé vették útjukat. Hosszú ideig tartott a nyomozás. A banda egyik tagja <br /><br />sofőr volt és állítólag ő szállította a nyomozókat. Így minden mozdulatról tudtak. Végül aztán minden <br /><br />rabló lakat alá került.<br /> Ez után a résztvevőkkel lejátszatták a rablást helyszínen. A fél falu kint volt a dunelnál.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-9385170561079416782011-11-24T15:31:05.658+01:002011-11-24T15:31:05.658+01:00Magyarország első vonatrablása (egyébként sikeres)...Magyarország első vonatrablása (egyébként sikeres) 1945-ben a kisvasút alagútjánál történt, mikor elvitték a kőbányászok fizetését, amit a vonat szállított<br /><br />Márkus LászlóAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-37180575707041342432010-12-20T08:00:31.131+01:002010-12-20T08:00:31.131+01:00Szilárd!
A "RÁKOS" nevű mozdony Szirk-Rá...Szilárd!<br />A "RÁKOS" nevű mozdony Szirk-Rákos vonalon dolgozott. A gyári tábláján lévő 3016-os szám alapján beazonosítható. Ezen a vonalon is volt egy impozáns híd, egy fotóm van ami itt készült.<br />A RIMA tulajdonában is volt az üzem.<br /><br />Kriston LaciAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-60028778168850037342010-12-13T10:18:54.863+01:002010-12-13T10:18:54.863+01:00Nem érzem feladatomnak, mert nem vagyok szekértő a...Nem érzem feladatomnak, mert nem vagyok szekértő a témában, de egy honlapot érdemes lenne összerakni a Salgótarján környéki ipari vasutakról (leírással, fotókkal, dokumentumokkal). Segíteni szívesen segítenék, az általam gyűjtött archív fotókat is felajánlanám, a jelenlegi állapotról készítenék fényképeket stb.<br /><br />Gyűjtögetem a fotókat az ipartörténeti, táji, népi emlékekről, emberekről. A salgói fogaskerekű kapcsán kapott fényképek között van egy mozdony, Rákos felirattal.<br />Ez itt közlekedett vajon? Elképzelhető, hogy a salgói gépműhelyben javították?<br />dszDrexler Szilárdhttps://www.blogger.com/profile/01778898167121449070noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-54799947142066230992010-12-13T09:16:19.095+01:002010-12-13T09:16:19.095+01:00klösz györgy fotóján a gőzmozdonynak láthatóan nin...klösz györgy fotóján a gőzmozdonynak láthatóan nincs meg a hátsó "lemeze", valószínű, hogy a mögé besorozott kocsiban a kazán fűtéséhez használt szén utazik. így nézve mindenképp szénszállító kisvasút :-)<br />van némi esélye, hogy a képen látható gőzmozdony áll ma a közlekedési múzeumban. pár napja megnéztem, az adattáblája szerint 1870-es gyártás.erdőszélinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-53773713796342538632010-12-12T15:43:38.920+01:002010-12-12T15:43:38.920+01:00Szia!
Nagyon sok hasznos információt adtál. Péter ...Szia!<br />Nagyon sok hasznos információt adtál. Péter is gyűjti gőzerővel az adatokat. Úgy tűnik, hogy valóban szénszállító kisvasút volt korábban. <br />Lehet, hogy a fénykép a szénszállító kisvasutat ábrázolja? Nagyon úgy tűnik. Ebben az esetben viszont ez egy kisebbfajta helyi szenzáció. A sokat emlegetett fogaskerekű mellett tehát van egy fotónk a somosi szénszállító kisvasútról is (?).<br />dszDrexler Szilárdhttps://www.blogger.com/profile/01778898167121449070noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-58425004765794399502010-12-12T14:01:40.779+01:002010-12-12T14:01:40.779+01:00a völgyhíd összeomlásáról két hírt is találtam az ...a völgyhíd összeomlásáról két hírt is találtam az országos levéltár honlapján.<br /><br />rá lehet keresni, illetve ide felraktam a két kivágást: http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9011033erdőszélinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-73869127638945986632010-12-04T18:29:51.862+01:002010-12-04T18:29:51.862+01:00Sziasztok, itt ismét Miheller Tibi!
Remélem, Peti ...Sziasztok, itt ismét Miheller Tibi!<br />Remélem, Peti itt lesz még a városban, kár lenne még egy embert elveszíteni...<br />Ha a volt somosi rakodó felől elindulsz a S- jelen Salgó felé, a temető után jön a nagy töltés, majd a fenyvesen át levágja a turista út a régi vasút nyomvonalát. Mikor visszér rá, rövidesen balra látni lent a házakat, jobbra szemetet, szemből pedig egy viszonylag rövid bevágást az apoka (? Peti majd lektorál)és glaukonitos homokkő rétegben. Ez volt az elmesélő szerint a rövid alagút. A túloldalán jobbra van az "erdészház" feljárója, itt szokták lezárni a sorompót. A sorompótól jó kétszáz méter a nagyalagút szája.<br />A tavaszt egyeztethetjük, bár eléggé ki lesz töltve zöldutas túrával.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-4837255426956398072010-12-02T20:01:24.715+01:002010-12-02T20:01:24.715+01:00Mindez megerősíti bennem, hogy érdemes lenne megír...Mindez megerősíti bennem, hogy érdemes lenne megírni a kisvasút történetét. Az évszámok tekintetében pl. sok mindent tisztázni kell.<br />Tibor talán megosztja velünk hamarosan, hogy hol is volt a kis alagút.<br />Érdemes lenne egy tavaszi túrát is rászánni erre a nyomvonalra. Somoskőújfalu - Macskalyuk.<br />Tibor? Mit szólsz hozzá? Jöhetne történész, geológus (gondolom, Péter), akik ismeretterjesztő programmá tehetnék ezt a túrát.<br /><br />SzilárdDrexler Szilárdhttps://www.blogger.com/profile/01778898167121449070noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-13373664313684715662010-12-01T12:24:41.692+01:002010-12-01T12:24:41.692+01:00Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-79526283868560455632010-12-01T12:13:53.117+01:002010-12-01T12:13:53.117+01:00sziasztok!
érdekel ez a történet... vagy 8 éve be...sziasztok!<br /><br />érdekel ez a történet... vagy 8 éve bejártam a nyomvonalat, akkor egy helyi idős úriember mesélt a vasútról, így a leszakadt hídról is. elmondásából mára annyi maradt meg bennem, hogy ezt a vasutat a vecseklői szén leszállítására építették 1870 körül. később a szénbányához kötélpálya épült, a vasutat felbontották, majd a kőbányászat fellendülésekor ismét lefektették. <br />a harmincas évekbeli térképek még a hídon át vezetik a nyomvonalat, az ötvenes években már az elkerülő nyomvonal látható.<br />az említett "kis alagút" pontosan hol volt?erdőszélinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-2475222457862938192010-11-30T11:43:28.536+01:002010-11-30T11:43:28.536+01:00Szia!
Erről az alagútról nem tudtam. Amit írsz, na...Szia!<br />Erről az alagútról nem tudtam. Amit írsz, nagyon érdekes. Nekem úgy rémlik, hogy ennek a kisvasútnak a részletes történetét még nem olvastam sehol. Ha tényleg így van, vagyis nincs még összegyűjtve, leírva, akkor érdemes lenne valakinek ezzel foglalkoznia.<br />SzilárdDrexler Szilárdhttps://www.blogger.com/profile/01778898167121449070noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-44873499109550612322010-11-27T16:40:19.523+01:002010-11-27T16:40:19.523+01:00Sziasztok, itt ismét Miheller Tibi!
Bár nem beszé...Sziasztok, itt ismét Miheller Tibi!<br /><br />Bár nem beszéltünk róla, de volt lejjebb is egy kis alagút, az "erdészházi" sorompónál, de az hamar beszakadt és a "Sipka-szoroshoz" hasonló bevágásként használták tovább a nyomvonalat.<br />Az általam említett "lőmester" jegyzeteiben le volt írva, mennyi robbanóanyagot használtak az alagútépítéshez, stb. A mesélőm apja, ha jól emlékszem, Somoson állomásfőnök volt.<br />MTAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-33013566019515918742010-11-17T14:14:01.968+01:002010-11-17T14:14:01.968+01:00Szia Sanyi!
Az lenne az igazi, ha pl. a múzeum meg...Szia Sanyi!<br />Az lenne az igazi, ha pl. a múzeum megszerezné a többi képet is, és azokat pl. sztereóban is meg lehetne nézni, akár a múzeumban is.<br />Én három fotót láttam a környékről, de lehet több is. A képek ugyanis a Nemzeti Múzeum Történeti Fotótárának a tulajdonában vannak. Jó lenne közkinccsé tenni azokat Salgótarjánban.<br />SzilárdDrexler Szilárdhttps://www.blogger.com/profile/01778898167121449070noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-67437106368834365842010-11-17T14:09:22.077+01:002010-11-17T14:09:22.077+01:00Kedves Kriszti!
Köszönöm az ajánlót! Péter elég al...Kedves Kriszti!<br />Köszönöm az ajánlót! Péter elég alaposan tájékozódik most viadukt ügyben, minden forrást megpróbál felkutatni.<br /><br />SzilárdDrexler Szilárdhttps://www.blogger.com/profile/01778898167121449070noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-12591045956323079212010-11-17T14:04:14.412+01:002010-11-17T14:04:14.412+01:00És a többi képet is láthatjuk majd?
KBSÉs a többi képet is láthatjuk majd?<br />KBSUnknownhttps://www.blogger.com/profile/06168179683205399446noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-66245118244422198692010-11-16T15:23:55.669+01:002010-11-16T15:23:55.669+01:00Szia, Szilárd!
Engem is izgat a viadukt. A Nógrád ...Szia, Szilárd!<br />Engem is izgat a viadukt. A Nógrád Megyei Levéltárban próbáltál már utánajárni a híd történetének? Szerintem kell, hogy legyen anyaguk róla.<br />Tegnap feltöltöttem a Geopark honlapjára egy ajánlót a cikkről.<br />Szia,<br />Godó KrisztiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-56079028964044412182010-11-15T20:49:47.600+01:002010-11-15T20:49:47.600+01:00Sziasztok!
Köszönjük, Sanyi!
Tibor! Nem tudom, ho...Sziasztok!<br /><br />Köszönjük, Sanyi!<br />Tibor! Nem tudom, hogy pontosan mikor épült az alagút, ezt ki lehetne deríteni, de nekem itthon nincs semmilyen forrásom ehhez. Amúgy kérdés az is, hogy mikor épült a viadukt (nyilván az alagúttal egy időben), de az is, hogy pontosan mikor omlott össze.<br /><br />SzilárdDrexler Szilárdhttps://www.blogger.com/profile/01778898167121449070noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-58824252031551403432010-11-15T18:39:01.865+01:002010-11-15T18:39:01.865+01:00Köszi a cikket Szilárd!
A hidat én is megtaláltam...Köszi a cikket Szilárd!<br /><br />A hidat én is megtaláltam, de azt hittem, háborús áldozat, esetleg erózió, vagy felújítási pénzhiány okozta a vesztét az 50-es években.<br />Az alagút mikor épült? Egyszer egy vendégtúrázóm arról mesélt, hogy a nagyapja volt (talán) a lőmester.<br /><br />üdv<br />Miheller TiborAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985965275516958694.post-34702778081460808322010-11-15T09:54:46.986+01:002010-11-15T09:54:46.986+01:00Fiúk gratulálok, csak így tovább! Tényleg szenzáci...Fiúk gratulálok, csak így tovább! Tényleg szenzációs a produkciótok.<br />Kovács Bodor SándorUnknownhttps://www.blogger.com/profile/06168179683205399446noreply@blogger.com